Design

Foto

Hvordan små bedrifter kan få mer ut av mail-kampanjer med segmentering

Jul 18, 2025

Purple Flower

Hvordan små bedrifter kan få mer ut av mail-kampanjer med segmentering

Mange små bedrifter sender ut nyhetsbrev som “en størrelse passer alle”. Resultatet? Lave åpningstall, minimal engasjement og få konverteringer. Nøkkelen til effektive mail-kampanjer er segmentering og personlig tilpasning.

1. Del opp listen i relevante segmenter

Ikke alle kunder er like – del dem inn etter:

  • Geografi

  • Kjøpshistorikk

  • Engasjement med tidligere nyhetsbrev

  • Interesser eller produktkategori

Praktisk eksempel:

  • Send rabatt på håndlagde produkter kun til kunder som har kjøpt lignende tidligere.

  • Send lokal invitasjon til arrangementer til kunder i nærheten.

2. Tilpass innholdet

Segmentering alene hjelper lite hvis innholdet fortsatt er generisk. Tilpass:

  • Emnelinje basert på segment (f.eks. “Eksklusiv gave til våre trofaste kunder i Oslo”)

  • Produkter eller tips som matcher segmentets interesser

  • Timing – send når mottakeren statistisk er mest aktiv

3. Bruk automatisering smart

Automatisering kan spare tid og samtidig øke relevans:

  • Velkomstmail med personlig tilpasning

  • Oppfølgingsmail etter kjøp

  • Påminnelse om forlatt handlekurv med relevante produkter

Tips: Hold tonen personlig og nyttig, ikke selgende.

4. Test, lær og optimaliser

Mail-kampanjer gir masse data:

  • A/B-test emnelinjer for å se hva som gir høyest åpning

  • Test innhold, bilder og CTA-er for å øke klikkrate

  • Juster segmentering basert på resultater

Kontakt

E-post philip@nordavinddiigtal.no

Telefon 47172004